Stanowisko marszałka województwa mazowieckiego w sprawie terminu zwrotu przedpłat poszkodowanym klientom „Sky Club”

W związku z przesłaniem zapytania do marszałka województwa mazowieckiego w sprawie terminu zwrotu przedpłat  poszkodowanym klientom „Sky Club”, otrzymałem niżej przedstawioną informację.

Nie wynika z niej wprost, co decyduje o „przekazywaniu partiami” roszczeń klientów do ubezpieczyciela, a przede wszystkim, w jakim terminie marszałek województwa wyda dyspozycje co do tych wypłat. Poprosiłem więc o przesłanie wyraźnego stanowiska co do tych kwestii, które będzie podstawą do ewentualnych działań w związku z tą sytuacją.

Warto przypomnieć, że zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej wypłaty z zabezpieczenia finansowego powinny być dokonywane niezwłocznie i bez zbędnych formalności.

Odpowiadając na przesłanego przez Pana e-maila, Departament Kultury, Promocji i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie, informuje, że zgodnie z zapisami (§ 3 pkt 2) umów gwarancji ubezpieczeniowych w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki  i pośredników turystycznych nr GT 101/2011 z dnia 15 września 2011 r. oraz nr GT 23/2012 z dnia 21 lutego 2012 r. wystawionych przez Towarzystwo Ubezpieczeń EUROPA Spółka Akcyjna na rzecz biura podroży Sky Club Sp. z o.o., zgodnie z Rozporządzeniem  Ministra Sportu i Turystyki z dnia 21 kwietnia 2011r. w sprawie wzorów formularzy umowy gwarancji bankowej, umowy gwarancji ubezpieczeniowej oraz umowy  ubezpieczenia na rzecz klientów, wymaganych w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki  i pośredników turystycznych:

„Gwarancja obejmuje ochroną wszystkie umowy o organizowanie imprez turystycznych, zawarte przez zleceniodawcę z klientami, zarówno jako organizatora turystyki, jak i pośrednika turystycznego w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 5 i 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, w okresie obowiązywania gwarancji, o którym mowa w ust. 1, chociażby ich wykonanie nie nastąpiło w tym okresie, jeżeli informacja o wystąpieniu zdarzenia objętego gwarancją zostaną przekazane gwarantowi w terminie do 1 roku po upływie okresu obowiązywania gwarancji.”

Z powyższego wynika, że roszczenia w związku z niewypłacalnością biura Sky Club Sp. z o.o. można składać do 16 września 2013 r.

Dokumenty składane przez klientów do tutejszego Urzędu, będą przekazywanie partiami do Towarzystwa Ubezpieczeń EUROPA Spółka Akcyjna. Zgodnie z zapisami ww. umów gwarancji ubezpieczeniowych wyliczenia kwot należnych poszkodowanym klientom dokonuje gwarant, tj. Towarzystwo Ubezpieczeń EUROPA Spółka Akcyjna, który odpowiada za prawidłowe rozliczenie środków z umowy gwarancji ubezpieczeniowej. Beneficjent, tj. Marszałek Województwa Mazowieckiego, po otrzymaniu od gwaranta szczegółowego wyliczenia kwot należnych poszkodowanych klientom, wydaje dyspozycję wypłaty środków. Gwarant dokonuje wypłat należnych kwot bezpośrednio poszkodowanym klientom w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia otrzymania dyspozycji wypłaty środków.

dr Piotr Cybula, radca prawny

 

Advertisements

4 responses to “Stanowisko marszałka województwa mazowieckiego w sprawie terminu zwrotu przedpłat poszkodowanym klientom „Sky Club”

  1. I wszystko by się zgadzało, gdyby nie niewypłacalność biura i żądanie uruchomienia gwarancji przed upływem jej obowiązywania. Składanie roszczeń z tytułu gwarancji do roku po jej upływie sprawdza się w zwykłym trybie. Klient ma wszak prawo wykupić sobie wakacje z prawie rocznym wyprzedzeniem, kto mu broni. I tak skonstruowane zapisy chronią jego interes. Niestety co innego jest, gdy dochodzi tak jak w ostatnich wypadkach do ogłoszenia niewypłacalności biura i awaryjnego uruchomienia gwarancji. Winne jest niestety zapomnienie przy tworzeniu przepisów (patrz rozporządzenie o wzorze treści umów gwarancji …), po prostu nikt nie przewidział takiej sytuacji. Urzędnicy są w trudnej sytuacji, ponieważ nikt z nich, w obawie od odpowiedzialności za spowodowanie strat gwaranta, nie złamie obowiązujących przepisów. Skoro jest tak sformułowany przepis i prawo nie przewiduje takich sytuacji jakie miały miejsce ostatnimi czasy to niestety potem już tak jest. Nie wiem co nauczy Ministerstwo prawidłowego tzn z analizą skutków, tworzenia przepisów prawnych. Może solidna kara finansowa nałożona przez Komisje Europejską na Państwo, ale solidarnie zapłacona przez autorów prawa?

  2. Panie Prezesie,
    1) jakich strat gwaranta? – przecież przedłużanie terminu wypłat generalnie jest na korzyść gwaranta? uwzględniając roczną inflację kwota gwarancji po roku będzie miała już inną wartość, względnie obracając tymi pieniędzmi przez rok również można zarobić nawet na bezpiecznych lokatach kilka milionów złotych;
    2) co do „złamania” przepisów – m.zd. do naruszenia praw klientów dochodzi właśnie przez to, że marszałek zapowiada wypłaty po tak długim okresie czasu; tu nie chodzi o niechęć do naruszenia prawa, ale o przyjmowanie moim zdaniem mylnej interpretacji jednej z przepisów;
    pozdrawiam (szerzej stanowisko uzasadnię po otrzymaniu konkretyzacji stanowiska marszałka województwa mazowieckiego),
    pozdrawiam

  3. No właśnie chodzi mi bardziej o strach urzędników przed odpowiedzialnością, bo nikt nie lubi się „włóczyć” po sądach. Ja wiem że gwarant nie poniesie strat bo od tego jest gwarantem żeby za kogoś innego ponosić ewentualne ryzyko. Na tym w końcu jest oparty system ubezpieczeń.
    Co do błędnego interpretowania przepisu, to się zgadzam. Ale chodzi o przepis dyrektywy. W naszym prawie jest to po prostu według mnie niedociągnięcie.

  4. potwierdzam niedociagniecia jak rowniez luki prawne

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s