Kiedy klienci biura podróży „Alfa Star” odzyskają wpłacone środki?

W związku z ogłoszeniem niewypłacalności biura podróży „Alfa Star” pojawia się pytanie, kiedy jego klienci odzyskają wpłacone środki z zabezpieczenia finansowego organizatora turystyki.

Jeżeli klienci tego biura podróży zawierali umowy podczas obowiązywania obecnej gwarancji (nowa została zaakceptowana 16 stycznia 2015 r.), to praktyka, która ukształtowała się na gruncie obecnie obowiązujących przepisów jest taka, że w pierwszej kolejności trzeba poczekać do terminu wygaśnięcia tej gwarancji. Ta gwarancja obowiązuje do 16 stycznia 2016 r.

Następnie od powyższego terminu należy odczekać rok. A później kilka miesięcy na proces uzgodnień między marszałkiem województwa a gwarantem.

Klienci muszą się więc uzbroić w cierpliwość. Realny termin zwrotu szacuję na marzec – maj 2017 r.

Z drugiej strony w tym miejscu od wielu lat piszę, że tak długotrwała procedura wypłat narusza wymogi płynące z konieczności prawidłowej implementacji art. 7 dyrektywy 90/314. Komisja Europejska już w 1999 r. zwróciła uwagę, że wypłaty powinny być dokonywane niezwłocznie i bez zbędnych formalności. Nie będzie dla mnie zaskoczeniem jeśli powyższa procedura zostanie podważona przez Komisję Europejską.

1 responses to “Kiedy klienci biura podróży „Alfa Star” odzyskają wpłacone środki?

  1. Pingback: Krótka historia upadku „stabilnego” Alfa Star | DT Dziennik Turystyczny

Dodaj komentarz